Samenvatting reacties informatieavond de Wanmolen Zetten

Op 24 januari in MFC Wanmolen, Zetten.

Vragen over het gebouw

Waarom wordt de sporthal hergebruikt en niet opnieuw gebouwd?

De sporthal is verouderd, maar het hoeft niet afgebroken te worden. De constructie, muren en plafond kunnen behouden blijven. We gaan de sporthal aanpassen volgens de nieuwe regels, inclusief de isolatie. Dit bespaart veel materialen (en kosten). Het vermindert ook de CO2-uitstoot, omdat het grootste deel van de uitstoot komt van de bouw van de hoofdconstructie en de fundering.

Komt er een grote zaal waar we bijeenkomsten voor grote groepen kunnen houden?

Er komt een zaal van 100 m2. In deze ruimte kunnen bijeenkomsten van 60 tot 100 personen plaatsvinden. Voor grotere evenementen bekijken we of het mogelijk is om dit in de sporthal te organiseren. Dit hangt vooral af van de vloer en de vluchtwegen. In het definitieve ontwerp onderzoeken we dit verder.

Hoe hoog wordt het gebouw?

De hoogte van de sporthal is ongeveer 9,3 meter. De hoogte van de 2 bouwlagen is iets lager, ongeveer 8 meter. De hoogte van de eerste verdieping en de overkapping is ongeveer 4,5 meter.

Wat is de afstand tussen het gebouw en de 3 woningen aan het Schweitzerpark?

Nu is de afstand ongeveer 15 meter. In de nieuwe situatie zal de overkapping op de begane grond op ongeveer 25,8 meter van de grens zijn. Op de eerste verdieping zal dit ongeveer 28,7 meter zijn tot aan de huidige erfgrens van de 3 woningen. Omdat de afstand tot het gebouw groter wordt, is er ruimte voor een groen gebied tussen de grens van de woningen en het gebouw.

We maken ons zorgen over het zicht vanuit het MFC op onze woningen en tuinen in verband met privacy. En andersom, wat zien wij vanuit onze tuin van de bezoekers in het MFC?

In de nieuwe situatie staat het gebouw verder naar achteren dan hoe de Wanmolen er nu uitziet. We zullen het zicht tussen het gebouw en omliggende woningen/tuinen duidelijker maken met een (3D) model tijdens de volgende bijeenkomst.

Vragen over parkeren

Hoe is het aantal parkeerplaatsen berekend?

Voor elke functie in het gebouw hebben we gekeken naar hoeveel parkeerplaatsen nodig zijn. Dit is op basis van de gemeentelijke parkeernormen. We hebben ook rekening gehouden met het gebruik van parkeerplaatsen. Zo hebben we rekening gehouden dat een parkeerplaats 's ochtends bijvoorbeeld door een patiënt van de huisarts kan worden gebruikt en 's avonds door een sporter.

Zijn de 108 geplande parkeerplaatsen inclusief de 10 parkeerplaatsen achter het gebouw?

Ja, in de 108 geplande parkeerplaatsen zijn de 10 parkeerplekken achter het gebouw meegenomen.

Is er rekening gehouden met parkeren vanuit het centrum? Nu wordt het parkeerterrein bij de Wanmolen gebruikt door bijvoorbeeld marktkooplui, de kermis, winkelpersoneel.

Het parkeerterrein heeft genoeg parkeerplaatsen voor het multifunctioneel centrum. Het blijft het een openbaar parkeerterrein die iedereen mag gebruiken. Als blijkt dat er een te hoge parkeerdruk ontstaat door activiteiten in het centrum, gaan we buiten dit project op zoek naar mogelijke oplossingen.

Komen er laadpalen op het parkeerterrein?

Ja, er komen laadpalen. Het is nog niet bekend waar en hoeveel er komen. Hier komen we tijdens de volgende informatiebijeenkomst op terug.

Hoe vaak komt er een ambulance (bij het huisartsencentrum) en is daar ruimte voor gereserveerd?

Alleen voor spoedgevallen van mensen die in de huisartsenpraktijk zijn, komt er een ambulance. Dat is gemiddeld enkele keren per maand. Deze staat dan even stil op de parkeerplaats, zonder geluid of zwaailicht. Er komt geen aparte parkeerplaats voor de ambulance.

Vragen over verkeer

Is laden en lossen bij de entree achter het gebouw nodig?

Dat zijn we nog aan het onderzoeken en komen we op terug tijdens de volgende informatiebijeenkomst.

Het is geen goed idee om verkeersplateaus te gebruiken bij de in- en uitritten van de parkeerplaats. Automobilisten denken dan dat het een straat is en geen uitrit. Wij hebben dus liever een inrichting volgens de normen van een uitrit. Geeft een plateau

We moeten goed nadenken of er een gelijkwaardige kruising komt of een uitrit. Beide situaties hebben invloed op veiligheid, verkeersdoorstroming en geluid. We nemen dit punt mee en komen hier tijdens de volgende informatiebijeenkomst op terug.

Wat betreft de ontsluiting voor de omwonenden aan de achterzijde van het gebouw, is er sprake van verworven rechten?

Er is geen sprake van formele rechten. De ontsluiting voor omwonenden aan de achterzijde van het gebouw zit in het plan, omdat de gemeente in het plan ook de belangen van de omwonenden zo goed mogelijk wil meenemen.