Melden te hoge huurprijs of problemen met verhuurders

Zoekt of huurt u een woning van een verhuurder? En vraagt uw verhuurder een te hoge huur? Of vindt u dat de verhuurder discrimineert of bedreigt? Een te hoge borg vraagt of oneerlijke servicekosten rekent? Dan kunt u dit bij ons melden. Lees de informatie op deze pagina goed voordat u dat doet.

Te hoge huurprijs of te hoge stijging van de huurprijs

U kunt een te hoge huurprijs of te hoge stijging van de huurprijs melden bij ons in de volgende situaties: 

  • U huurt een woning in het sociale huursegment. Huurprijs: tot ongeveer €900,-.
  • U huurt een woning in het middenhuursegment. Huurprijs: tot ongeveer €1.184,- of een kwaliteit tot en met 186 punten volgens het landelijke puntenstelsel.

Check uw huurprijs

U checkt uw huurprijs via de volgende stappen:

  • Ga eerst naar de website van de Huurcommissie en check uw huurprijs met de gratis Huurprijscheck. Die geeft aan hoeveel punten uw woning heeft. Ook ziet u wat de maximale huurprijs is.
  • Ziet u dat u te veel huur betaalt? Of wordt uw huur in 2025 met meer dan 5,8% (sociale huur) of 7,7% (middenhuur) verhoogd? Dan vraagt u een lagere huur aan uw verhuurder. 
  • Wil uw verhuurder de huur niet verlagen, dan kunt u eerst de Huurcommissie inschakelen en daarna een melding maken bij de gemeente. De Huurcommissie biedt hulp aan huurders en verhuurders als zij het niet eens zijn over bijvoorbeeld huurprijs, onderhoud of servicekosten. 
  • De Huurcommissie toetst de situatie volgens de regels van de wet. Daarna doet ze een uitspraak waar huurder en verhuurder zich aan moeten houden. 
  • Houdt de verhuurder zich toch niet aan de uitspraak? Dan kan de gemeente een boete opleggen.

Wanneer ongewenst gedrag melden

U kunt ongewenst gedrag van een verhuurder melden in een van de volgende situaties:

  • U zoekt naar een huurwoning van een particuliere verhuurder of woningcorporatie.
  • U huurt een woning van een particuliere verhuurder, woningcorporatie of verhuurbemiddelaar. Een verhuurbemiddelaar brengt huurders in contact met particuliere verhuurders.
  • U bent een buitenlandse werknemer met een werk-huurcontract. U werkt en woont dan via een uitzendbureau.

Wat is ongewenst gedrag?

U kunt ongewenst gedrag melden in een van de volgende situaties:

De verhuurder:

  • discrimineert u.
  • bedreigt u of maakt u bang.
  • vraagt een te hoge borg, dus meer dan 2 maanden kale huur.
  • maakt geen schriftelijk huurcontract.
  • geeft u geen goede informatie over:
    • uw rechten en plichten bij de huur van de woning.
    • de hoogte van de borg van de huurwoning.
    • wanneer u de borg terugkrijgt als het huurcontract stopt.
    • hoe u met de verhuurder in contact kunt komen.
    • het meldpunt Problemen met uw verhuurder
    • de servicekosten: u moet een compleet overzicht van de kosten krijgen.
  • De verhuurbemiddelaar vraagt bemiddelingskosten

Nodig bij uw melding

  • Uw naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres. U kunt ook anoniem een melding doen. U geeft uw gegevens dan niet.
  • Gegevens van de verhuurder of de verhuurbemiddelaar over wie u de melding doet.
  • Het adres, als het om een woning gaat die u huurt of wilt huren
  • Beschrijving van de situatie, als dat kan met foto’s en documenten

Na uw melding

  • U krijgt een bevestiging van uw melding. De gemeente beoordeelt uw melding zo snel mogelijk. Als de situatie niet heel dringend is, controleren we de melding later. We kunnen u daarover niet altijd informeren. Bijvoorbeeld omdat u de melding anoniem deed.
  • Is de verhuurder een particulier? En zien we na uw melding dat de verhuur van de woning of het gedrag van de verhuurder niet voldoet aan de regels? Dan kunnen we de verhuurder een waarschuwing geven en verplichten om de woning volgens de regels te verhuren. Of we geven de verhuurder een boete.
  • Is de verhuurder een woningcorporatie? En zien we na uw melding dat de verhuur van de woning of het gedrag van de woningcorporatie niet voldoet aan de regels? Dan spreken we de woningcorporatie daarop aan. We kunnen de corporatie niet verplichten om het gedrag te veranderen of de woning volgens de regels te verhuren. We kunnen de corporatie ook geen boete geven.
  • Hoelang de aanpak van de melding duurt, hangt af van de situatie. We kunnen niet alle meldingen meteen controleren, gebruiken of oplossen. Meldingen van ernstige situaties en meldingen met goede informatie pakken we altijd op.

Meer informatie

De Wet goed verhuurderschap

Sinds 1 juli 2023 geldt de Wet goed verhuurderschap. De wet is er om woningzoekenden, huurders en buitenlandse werknemers met een werk-huurcontract te beschermen. Volgens de nieuwe wet moet elke gemeente een meldpunt hebben. Lees meer over de Wet goed verhuurderschap.

De Wet betaalbare huur

Sinds 1 juli 2024 geldt de Wet betaalbare huur. Deze wet is er om huren weer betaalbaar te maken voor huurders. De wet bepaalt dat bij een bepaalde kwaliteit van de woning (uitgedrukt in punten volgens een landelijk stelsel) een bepaalde maximale huurprijs gevraagd mag worden. Daarnaast staat in deze wet ook dat verhuurders zich moeten houden aan de maximale huurprijsstijging. De wet geldt voor de sociale huur en middenhuur. Lees meer over de Wet betaalbare huur.

Kosten

Gratis